top of page

Zo win je The War for Talent.

Al tijden hebben we niet zulke grote tekorten op onze arbeidsmarkt als nu. Voldoende goed personeel in huis hebben, is helemaal geen vanzelfsprekendheid meer. Ontgroening en vergrijzing zijn hier voor het grootste deel debet aan. Ik ondervind deze krapte iedere dag in mijn werk, kandidaten zijn moeilijker te vinden dan voorheen en zijn maar kort op de markt. Mijn opdrachtgevers hebben maar weinig tijd om over de door mij aangeleverde kandidaten na te denken, anders zijn die al op een aanbieding van een ander ingegaan. Maar we moeten niet alleen kijken naar ‘vinden’; ook naar ‘binden’. Er wordt aan je goede mensen getrokken, ga daar maar van uit. Houden wat je hebt, binding: het wordt dé cruciale factor. Want wie niet wegloopt, hoeft ook niet vervangen te worden.

Makkelijker gezegd dan gedaan… hoe doe je dat?

 

Employee engagement

Binding gaat over de betrokkenheid van een medewerker bij de organisatie waar hij/zij werkt. Betrokken medewerkers hebben passie voor hun werk, benutten hun talenten en blijven zichzelf ontwikkelen. Zij zijn bereid de extra stap te zetten waarmee ze de organisatie vooruit helpen. Deze medewerkers zijn vaker loyaal aan hun werkgever en blijven dan ook langer bij een organisatie werken dan medewerkers die verbondenheid met het bedrijf missen.

 

Hoe bouw je aan deze verbondenheid? Dat bekijken we aan de hand van de Employee Value Proposition (EVP). Zoals de marketing haar P’s heeft, heeft het bedrijf haar EVP. Die gaat over de waarden van de organisatie. Voor steeds meer mensen zijn die waarden doorslaggevend bij hun keuze voor een nieuwe werkgever. Het samenstellen van een EVP is de eerste stap voor een organisatie om personeel te binden en talent aan te trekken, en bestaat uit de volgende toolbox:

Om te beginnen een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Je bedrijf heeft een goede reputatie, net als het management.

Dat levert baanzekerheid op.

Een prettig kantoor, op een bereikbare plek, en de mogelijkheid om thuis te werken met state-of-the-art middelen horen daar bij. Het kantoor is zo Corona-proof als mogelijk is.

Het werk biedt ontwikkelingsmogelijkheden, en groeikansen mede door de mogelijkheid om opleidingen te volgen.

Er is een actief beleid voor inclusiviteit en diversiteit, net als voor het ondersteunen van een goed maatschappelijk doel.

En tot slot: er is sprake van een gezonde werk/privébalans. Je stelt een EVP samen die het best past bij het type medewerker dat je wilt aantrekken en vasthouden.

 

Hoe bouw je een goede Employer Value op?

Zoals zo vaak begin je ook hier met luisteren. Praat zoveel mogelijk zelf met je mensen en zorg dat je weet waarom ze zich tot je bedrijf aangetrokken voelen en waarom ze graag deel uitmaken van de ‘familie’. De dingen die zij belangrijk vinden, kunnen anderen ook aanspreken en dat kun je gebruiken als basis voor het creëren van een EVP. Het gesprek met je medewerkers kan je ook helpen om te ontdekken waar je nog iets kunt verbeteren. Derden, niet aan je bedrijf verbonden mensen, kunnen door hun neutrale opstelling en gegarandeerde anonimiteit zaken horen die je zelf maar moeilijk boven water krijgt. Ook exitgesprekken zijn een waardevolle bron van kennis.

Let ook goed op de actualiteit. COVID-19 heeft veel impact op je medewerkers en de rest van de wereld: mensen (met name nieuw talent!) werken steeds liever plaats- en tijdonafhankelijk. Thuiswerken heeft ook de wens van mensen vergroot om te werken voor organisaties die hun persoonlijke waarden weerspiegelen, juist omdat ze elkaar niet dagelijks ‘live’ ontmoeten maar veel online. Het is belangrijk te zorgen dat beloftes aan je (toekomstige) medewerkers deze veranderende verwachtingen weerspiegelen. Laat zien dat je oog hebt voor ‘de mens achter de medewerker’ en dat je daar in wilt investeren.

 

Do good

De tijd dat ‘purpose’ werd vertaald in het verven van de kinderboerderij of het uitlaten van bejaarden ligt achter ons. Purpose is een strategisch element geworden in de EVP en kan, mits goed aangepakt, grote waarde opleveren. Leg met purpose een verbinding met je bedrijfsaard en de maatschappij, doe iets dat uniek bij jouw bedrijfsactiviteit hoort, en bedrijfsbreed gedragen wordt. Nog beter: laat je medewerkers zelf een goed doel bepalen waarvoor zij zich willen inzetten.

 

Geduld

Het kan best even duren voordat de resultaten van je inspanningen zichtbaar zijn om je werkgeversmerk goed (of beter) neer te zetten. Je kunt de realiteit binnen je bedrijf - of het beeld dat anderen ervan hebben – nu eenmaal niet van de ene op de andere dag veranderen. Succesvolle bedrijven investeren al jaren in hun bedrijfscultuur en zien de voordelen daarvan langzaam maar zeker komen.

Dát zullen de winnaars zijn van The War for Talent.

bottom of page