top of page

Woke washing.

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.

Het wordt wat vaak gezegd: ‘wat leven we toch in rare tijden’. Een cliché dat wel ergens vandaan komt. Ik laat de oorlogen even voor wat ze zijn, ga zelfs aan klimaatperikelen voorbij en zoom even in op mijn eigen werving- en selectie- microkosmos.

Het heeft even geduurd, maar woke-zijn heeft ook mijn werkveld bereikt. Tja, de oververtegenwoordiging van male and pale in de reclame (en overal!) kan natuurlijk niet. Al eigenlijk 30 jaar niet meer, of langer nog, maar goed: er komt verandering aan, maar dat moeten we dan wel goed aanpakken. Oprecht, vooral.

Oprecht?

Wat ik een raar verschijnsel vind, is dat er naast green-, brown- en rainbow-washing  nu ook woke washing is. Lekker woke doen maar dat helemaal niet zijn. Niet oprecht, dus. En dan worden er quick fixes bedacht. Zo ken ik een creatief team dat bestaat uit twee vrouwen, en al meerdere keren benaderd is door bureaus die zeggen een damesteam te zoeken. Sorry? Blijkbaar gaat het niet om wat zij maken maar om wie ze zijn. Dames, namelijk. Staat goed op de groepsfoto, twee meiden op de eerste rij. Lekker divers.

Wat te denken van een bureau dat aangeeft plaats te hebben voor meerdere medewerkers ‘met een kleur’? Ja hoor, maar doe er dan ook een invalide bij. Dat scoort pas echt.

Helaas zijn dit echt niet de enige voorbeelden.

Business case

Geen goede ontwikkeling, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Je bedrijf leiden in de transitie naar een diverse werkvloer is een lastige opgave waarbij je veel onvermoede gevoeligheden zal tegenkomen. Het gaat tijd en dus geld kosten, maar dat moet je zien als een investering in een ethische én een zakelijke kwestie: bedrijven met een diverse werkvloer presteren significant beter dan bedrijven met een mono-cultuur. (30% beter, voor de CFO’s onder ons). Het zal zeker op een mislukking uitlopen als de enige motivatie het inkleuren van de groepsfoto is. Er moet een intrinsieke, door het management uitgedragen motivatie voor zijn. Voor je start met je diversiviseringsproces zal je eerst in de organisatie moeten kijken of er obstakels zijn die succes in de weg zullen staan. Ik ken veel voorbeelden van adverteerders die dat deden, maar van reclamebureaus niet één. Blind ervan uitgaan dat iedereen mee wil werken aan dit proces, is op zijn minst naïef.

Ontwikkelingen als woke washing staan een diverse werkvloer enorm in de weg, en richten grote schade aan. Het zal de klok terugzetten en iedereen die niet male and pale is achterdochtig maken voor een aangeboden baan.

bottom of page